Startap projekat unutar kompanije – 5 lekcija koje treba znati prije početka

Share

Moj prvi inovativni poduhvat, autić koji je imao pogon na zadnje i prednje točkove, a nastao je fuzijom (udaranje čekićem, sječenje nožem, mnogo trake i jedan kanap) dva nova autića koji su bili kupljeni za mene i mog brata, me je naučio nekoliko lekcija:

  • Potrebno je uskladiti viziju projekta sa globalnom vizijom investitora (roditelji)
  • Technical debt može da vam otkine točkove
  • Razbijanje drugog autića ide mnogo brže
  • Komplikovane funkcionalnosti neće koristiti niko – krovni bacač šibica
  • Osjećaj da ste napravili nešto novo je endorfinski nezamjenjiv (bar u tom dobu)

No, da se vratimo na temu. Definicija startapa se razlikuje od autora do autora, a meni se dopada ona koja kaže da startap prestaje da bude startap kada zaposlite prvog HRa. Iako je ovo korelacija, ali ne i uzrok, svi smo svjesni činjenice da kompanije svojim rastom gube dobre strane startapa: brze promjene, fail fast mantru, nezavisnost izmedju timova, ship early and ship often moto.

Shvatajući da inovacija teško može da dođe kroz korporacijsku kulturu, mnoge kompanije eksperimentišu sa kreiranjem timova kojima je cilj da se bave potpuno novim projektom, nezavisno od drugih.

Google Knol, Facebook Slingshot, Google Buzz, Amazon Aws su neki od primjera startapolikih projekata u okviru velikih kompanija. Shvatićete da većinu njih više ne koriste ni oni koji su ih pravili, ali to je sastavni deo startap kulture, malo ideja dođe do vrha, ali one koje se probiju u najvećem broju slučajeva tu i ostaju.

Radeći na nekoliko projekata koji su kopirali startap kulturu, pod okriljem velike kompanije, naučio sam lekcije za koje smatram da mogu da pomognu svakoj kompaniji koja želi da razvija potpuno novi projekat koji nije validiran:

Lekcija 1 – Tim mora da bude:

Spreman na velike i česte promjene

Ako ovo nije slučaj, proizvod će se razvijati sporo, motivacija će da se gubi, i biće dosta nezadovoljstva zbog nepoznanica, koje su vrlo česte kada se radi nešto novo.

Dovoljno mali

Iako tačan broj zavisi od projekta, ne bih nikad preporučio dvocifren, jer tada komunikacija postaje teža, i gubi se na brzom djelovanju.
Poželjno je ubaciti jednog ili dva člana koji su se tek zaposlili, jer ti ljudi imaju najviše entuzijazma i mogu da podignu energiju na viši nivo.

Sastavljen od ljudi željnih napredovanja

Percepcija ljudi koji su dugo u kompaniji i onih koji tek žele da se dokažu je skroz suprotna. Dok iskusniji imaju 1001 opravdan razlog zašto to neće da radi i zašto mora da se pazi i napravi kako treba, tek pridošli u kompaniju žele da projekat ugleda svjetlo dana, pa makar nešto morali da hakuju, naprave kompromis i nadaju se da niko nikad neće da uradi taj edge case. Nekad nije ispravno tako da se radi, ali je za brzu validaciju ideje ključno.

Spreman da sve uradi sam

Pod sve, ne mislim samo na frontend, backend, design, nego i na marketing, prodaju, support. Ako je ideja u začetku, neke od ovih stvari će morati da obavlja ista osoba.

Lekcija 2 – Svi moraju da čuju zahtjeve korisnika

Ko na brdo, ak’ i malo, stoji više vidi no onaj pod brdom. – Gorski Vijenac

U velikim kompanijama potencijalni ili trenutni korisnici su od razvojnog tima odvojeni support procedurama, marketing istraživanjima, sales procesima. Novi, eksperimentalni, projekat mora da sluša svaki otkucaj srca korisnika. I moraju da slušaju svi. Jer nema veće motivacije nego da čujete da će neko početi da koristi vaš proizvod čim napravite tu novu funkcionalnost. Da, ako završite večeras, već večeras će da počne.

Istina, u timu mora da bude i neko ko će da uzme tu nezahvalnu ulogu dželata za zahtjeve, jer samo mali broj zahtjeva će donijeti sreću velikom broju korisnika.

Lekcija 3 – Build, measure, learn

You know nothing, John Snow – Ygritte

Sve su pretpostavke dok se ne dokaže suprotno. Prvu verziju, pa čak i prve nacrte, treba pokazati što prije i prikupiti povratne informacije. Prva grupa korisnika mogu da budu kolege iz kompanije koje ne rade na projektu. Problem velikih kompanija je to što poneseni starom slavom o uspjehu dobijaju osjećaj da to baš tako treba da radi iako za to nemaju prave podatke.

Najbitnije je da naučite da:

Pitate prava pitanja –  The mom test

Mjerite prave stvari – Lean analytics

Posjećate se da je sve podložno promjeni – Game of Thrones

Lekcija 4 – Kompanija ti je investitor, menadžment advisory board

Show me the money! – Jerry Maguire

Razlika između startapa i velikih kompanija je ta što startapi imaju ograničene resurse i svakim danom pokušavaju da dođu do ideja kako da što bolje monetizuju svoj proizvod. U velikim kompanijama se dobija osjećaj neograničenosti u resursima i komfornosti po pitanju monetizacije. Novca će da bude.

Ovo se riješava ograničavanjem resursa za projekat i transparentnim finansijama. Kada resursi dođu do nule, tim treba da dokaže kompaniji da projekat treba da se nastavi, ili odlazi na groblje startapa i prelazi se na sledeći.

Lekcija 5 – Bitno je da se zabavljaš

NOVINAR: Šta je deseto prilagođavanje? TESLA: Ono je najvažnije. Napišite da se gospodin Tesla igrao. Igrao se čitavog svog života i uživao u tome. – Intervju sa Nikolom Teslom

Ako se vratimo na početak priče i ubrzamo događaje, dolazimo do momenta kada mi roditelji pričaju da nije u redu da uništavam igračke, i da će sada samo da kupe bratu novi autić, a meni ostaje moj, kome otpadaju točkovi i ima disfunkcionalni bacač šibica na krovu.

To nije bilo ništa u poređenju sa ponosom posle par nedelja kada je konačno sve proradilo, a ja mogao pred svom djecom iz zgrade da kažem da sam napravio nešto što ne može da se kupi u prodavnici.

Tim u kome radim u kompaniji Humanity je na pragu da izbaci novi projekat koji je krenuo od nule i bude ponosan na svoje remek djelo.

Na šta sledeće vi želite da budete ponosni?

Share

Prijavi se da prvi dobijaš nove blogove i vesti.

Ostavite odgovor

Uglješa Erić

Product Owner @ Humanity
mm

Uglješa smatra da se trenutno vodi velika bitka za titulu, između pasa i mobilnih telefona, u kategoriji „Najbolji čovekov prijatelj“.
Sa tim na umu u kompaniji Humanity vodi razvoj novih aplikacija i raduje se svakoj novoj verziji kao novoj epizodi Igre prestola.
Voli da uči i istražuje nove stvari, i često se podseća da je znanje moć, i da ga nikada, kao ni plazme, nije dosta.

Prijavi se da prvi dobijaš nove blogove i vesti.

Kategorije